Hej

Hem och distansarbete !

Vi hoppas att alla har haft en fin julledighet och att ni känner Er laddade inför det nya årets möjligheter.

Har sedan föregående nyhetsbrev pratat en del med en av våra mycket duktiga konsulter Anna Ekroth som lyft frågan om arbetsgivarens ansvar nu när så många som möjligt skall jobba hemifrån.

Arbetsgivaren har i princip samma arbetsmiljöansvar för medarbetare som arbetar hemifrån som om de sitter på kontoret, med undantag för frågor som ventilation och ombyggnation av hemmet. Arbetstagare har samtidigt ett stort ansvar för att säga ifrån när det finns risker i deras arbetsmiljö. I en situation där man som arbetsgivare har många medarbetare som arbetar hemifrån gäller det att ha koll på sina arbetsmiljörutiner. Inte minst det systematiska arbetsmiljöarbetet, där bland annat undersökningar, riskbedömningar, åtgärder och handlingsplaner är centrala begrepp. Arbetsmiljöprofilen är ett enkelt sätt att undersöka arbetsmiljön, den fysiska som den organisatoriska och sociala oavsett om du har dina medarbetare på plats eller om de arbetar hemma!

Hör av Er så hjälper vi till med att lägga upp ett uppdrag och glöm inte att man kan göra jämförande profiler.

Vill även passa på att önska er en fortsatt fin vinter och snart blir det ju vår.

Har ni synpunkter eller förslag på saker som kan förbättras eller tas upp i nyhetsbrevet, hör då gärna av Er.